Wednesday, May 21, 2014

Tragedi Malam Berdarah




Wow, tajuk nak gempak kan?

Berlaku Ahad malam lepas, (18hb Mei 2014). Kisahnya, aku kat dapur tengah basuh pinggan. Syauqie si budak bertuah tu ade la meneman kat sebelah, tapi dia sibuk dok main kat peti sejuk, main dengan fridge magnet tu. So, aku macam biasa la basuh pinggan kat sinki.

Tiba tiba dengar Syauqie merengek kat kaki. Eh pahal plak Syauqie ni. Ooo.. jari tangan dia tersepit kat penutup lubang ni. Nak dijadikan cerita, penutup lubang ni memang dah rosak, which is memang dah fixed, tak boleh bukak langsung. Si kecik ni pulak ada hati nak bukak, tersepit la jari dia kat celah tepi penutup tu.

Ha ni la penutup lubang kat dapur ni.

So aku pun dengan tanpa syak wasangka, tolong la jari anak ku yang tersepit tu. Tambahan plak dia dah menangis. Jari dah keluar, tiba tiba nampak darah menitik nitik. Eh, apasal ni? Terus aku jerit kat dapur panggil "Ayahhh Ayahhh tolong darahhhhh"

Aku dukung Syauqie dan aku tengok darah meleleh leleh keluar dan menitik nitik kat lantai dapur. Aku panik. Panik gila.

Tekup jari tangan dia dengan tisu. Tisu tu pulak boleh tembus darah! Bayangkan betapa darah tu tak benti benti keluar. Syauqie of course melalak makin kuat sebab dia rimas aku dok pegang jari dia.

So kami ke depan. Encik Tingkerbell amik tisu, amik gamat, cari plaster dalam kotak ubat. Aku pulak dok pujuk pujuk Syauqie. Tapi aku makin panik pulak bila bukak tisu, tengok darah masih keluar. Weiiii.. panik weiiii.. Aku tak tau nak buat ape dah. Kalau aku, aku pun tak tahan kot. Sakit mesti berdenyut punya.

Encik Tingkerbell letak minyak gamat kat kain, balut kat keliling jari. Tapi Syauqie ni lasak. Dia cabutnya balutan tu. Meronta ronta sampai tertonggeng nak mintak lepas. Aku pulak lagi la panik. Tu baru aku, belum Rayyan si abang dia yang tengok.

Lagi kesian tengok muka Rayyan. Rayyan nampak darah kat jari Syauqie, Rayyan pulak nak nangis. Muka dah penyek dah nak nangis si Rayyan ni. Sambil ulang ulang cakap, "Rayyan sayang Syauqie, kesian Syauqie. Rayyan sayang sangat Syauqie"

Yang Encik Tingkerbell pun aku rasa panik gak kot. Aku suruh dia prepare gamat sapu kat kain, then prepare plaster nak tampal nanti. Entah apa yang lambat sangat ntah. Jari terketar ketar kot. Masa tu memang dah ingat nak pi klinik. Tapi Encik Tingkerbell kata takpe, kita letak dulu ubat.

Masa tu aku try distract Syauqie ngan mainan. Letak dia dalam kereta mainan, pasang lagu kat kereta tu, diam terus dia. Eh, siap gelak gelak lagi. Lega dah rasa. Tapi satgi die nangis balik. Sakit denyut kot. Try bukak balutan tisu tu, Ya Allah, darah keluar lagi. Non stop. Bila nak benti kuar darah ni ntah.

Baju aku penuh darah dah bertompok tompok dek keganasan Syauqie ni. Then, tenangkan dia lagi, kasi mainan, balut lagi sekali ngan kain and minyak gamat, baru ok. Dia pun dah diam, tapi tangan sebelah nak dok cabut gak balutan tu. Eiii.. Syauqie niiii..

Buat susu, bagi minum susu, then ok dah. Dia dah tak nangis lagi. Lepas tu, dia sambung main balik. Eiiii.. budak ni. And alhamdulillah, darah dah stop. Mesti luka dia dalam tu. And berkat minyak gamat tu kot, kulit tu bercantum balik. Tak sampai 5 minit, Syauqie dah cabut balutan tu. Tapi nasib dia tak nangis.

Baru la aku bole tengok jari dia. Ya! Memang luka dia besar! Eii.. tak sanggup tengok. Nasib la dah tak nangis. Kalau tak, makin panik Ibu Ayah.

Lepas dah balut jari. Masa ni dia dah diam dah. Tapi sekejap je pastu dia cabut sendiri.

Darah memenuhi tisu. Panik sampai habis guna semua tisu.

Yang geramnya, dah la dia cabut balutan tu, lepas tu dia sambung main. Masuk bawah meja, bawah kerusi, main cak cak, gelak gelak. Eh budak ni, tak sakit ke? Nasib la awak tak nangis dah Syauqie, darah pun dah stop. Kuat betul awak ni dik.



p/s: Kita kena sentiasa awasi anak kita. Tak kisah la bila bila sekali pun. Kita selalu dok ingat anak tengah main benda selamat, tapi tak sedar, dia dok explore benda lain. Dan mungkin benda tu merbahaya.

p/s/s: Rasanya jari Syauqie dah tersepit, tapi belum nangis lagi. Then dia struggle tarik tangan dia untuk lepaskan diri, tu yang terluka kena tepi penutup lubang tu.

p/s/s/s: Nasib takde karat. Must be extra careful after this. :'(



Thank you for spending time reading this entry yaw!

No comments:

Post a Comment

Takkan baca je kot? Komen tak nak?