Friday, July 19, 2013

Pengalaman Bersalin Kali Kedua - Part 2

Bersambung dari sini.

Dari pukul 12 tu lah. Sakit datang dalam masa konsisten, selang 10 minit. Dan sakit yang azab tu dalam masa 2 minit. Encik Tingkerbell pulak masuk labour room kejap kejap. Masuk, keluar, masuk, keluar. Motif? Entah. Takut tengok aku ke? Tak tanya pulak.

Berjalan jalan aku keliling labour room tu. Nurse pulak dalam setengah jam setengah jam dia datang check perut. Katanya lepas pecah ketuban, kena check jantung baby, takut dia lemas. Then dia pegang perut tengok contraction aku datang berapa lama.

Dalam masa takde contraction tu, aku jalan jalan la keliling labour room tu. Bila sakit datang, aku ngadap dinding, aku pegang besi katil, aku separuh cangkung, macam macam aku buat. Tapi dah nama pun sakit contraction, memang takkan hilang sakit. Dalam sejam pertama tu aku boleh tahan lagi sakit. Masuk jam kedua, aku dah tak bole tahan sakit dah. Dah la datang selang 10 minit, belum sempat nak buat pape, sakit datang balik.

Kalau Encik Tingkerbell ada dalam labour room, dia pun tak bole buat pape tengok aku. Dia siap suruh aku baring. Wei, baring lagi sakit. Baik lagi jalan jalan at least cepat sket bukak 10 cm tu. Sampai la kul 2, tahap aku dah tak tahan sakit. Siap mengerang bagai. Soh Encik Tingkerbell urut belakang masa contraction tu, tapi makin sakit ade la.

Midwife dan doktor masuk, dia nak check bukaan. Aku doa doa mintak mintak la dah 8 cm ke, 10 cm ke sebab dah tak tahan sakit benor dah.

Sekali doktor kata baru 5 cm. What??? Aku dah tak tahan sakit ni. Dah pukul 2. Mana bole tahan. Berapa lama nak tunggu nih. Doktor suruh tunggu, then suh aku buat cenggini cenggini.

Lepas doktor kuar, ade la dalam 2, 3 contraction pastu, aku tak tahan dah.

Dalam kul 3, aku tak tahan, aku tekan butang emergency untuk panggil nurse. Aku cakap aku tak tahan sakit. Then midwife masuk, check bukaan. Baru 6 cm. Pastu, dia ada tanya, nak amik ubat tahan sakit tak? Aku tanya ubat tahan sakit tu macamana. Nanti kalau sakit contraction datang, macamana nak teran sebab tak rasa. Dia jawab, itu epidural. Ubat tahan sakit ni, memang sakit still rasa lagi. Cuma, kalau amik, kita bole tidur kejap. Rehat, untuk amik tenaga nak teran nanti. Yela, lagipun aku dari pagi. Dok berjalan jalan kat bilik tu.

Aku pun decide nak amik ubat tahan sakit. Nurse pun masuk and bagi ubat cocok kat bontot. Mak aiii, cocok kat bontot wei, sakit bak ang. Dan dan tu, aku terus baring mengiring. Dan dan tu gak aku rasa macam lega. Macam nak tidur jap. Dan aku baring mengiring kebetulan memang mengadap jam. Tak sedar aku tertidur.

Tapi! Contraction datang je, aku terjaga. Sakit datang je, aku genggam palang besi katil tu, sampai sakit hilang, pastu aku tidur balik. Selang 10 minit sakit datang, aku genggam palang besi kuat kuat sampai ilang sakit pastu tidur balik. Itulah yang berlaku dari kul 3 lebih sampai kul 5 berulang ulang. Aku tau selang 10 minit sebab aku tidur ngadap jam kan.

Start kul 5 petang aku perasan contraction datang selang 5 minit. Oh no. Aku dah tak tahan. Dan aku dah mula rasa macam ade benda je nak keluar. Tapi aku tahan lagi. Yela, ubat tahan sakit ni memang kasi aku ngantuk betul. Sampai 5.30 petang, aku rasa macam nak berak sangat dah. Macam nak meneran je nih. Aku cepat cepat tekan butang emergency panggil nurse. Aku cakap tak tahan nak berak ni. Pastu midwife masuk, check bukaan dan dia kata, "Okey, dah boleh dah nih. Tunggu doktor yer. Dah boleh bersalin."

Alaa.. doktor mana? Tak tahan ni. Nasib la doktor memang kat luar, tengah menunggu aku je.

Encik Tingkerbell plak ntah ke mana. Cepat cepat call handphone dia suruh dia masuk. Cakap nak bersalin dah ni. Pastu doktor masuk, dan dan tu gak Encik Tingkerbell pun masuk.

Doktor check lagi bukaan, dia kata, "OK. Memang dah boleh sangat dah ni."

So diorang start buat preparation. Pakaikan aku sarung kain kaki, nurse tengah buat ape ntah. Aku tak tau la sebab tak sedar dok menahan sakit je. Sementara diorang tengah prepare tu, doktor suruh aku pakai gas tahan sakit. Tapi tak sempat pun. Memang aku nak teran sangat dah. Tak pikir nak amik gas ke tak.

Masa nak bersalin Rayyan dulu, memang aku amik gas tahan sakit tu. Tapi sama je. Sakit gak. (Boleh baca sini.) Tapi bersalin kali ni memang tak sempat langsung nak amik. Nurse tu pun macam terkial kial je dia, nak kasi aku gas ke tak nak kasi ke tak.

Encik Tingkerbell dah siap siap ade sebelah. Aku tak tau la ape lagi doktor buat kat 'bawah' tu. Aku tau nak teran je ni dah tak tahan. Then doc kata, "Ok, sakit je teran ok."

Dan dan tu, sakit datang je, aku amik nafas, aku teran sekuat hati. Dagu rapat ke dada, tangan pegang kaki. Perasaan masa tu macam terasa sangat ada benda bergerak nak keluar. Sama macam berak gak la. Ko teran, and ko rasa je 'benda' tu nak keluar and perasaan masa tu macam lega sangat.

Aku teran sampai 3 kali, kepala keluar. (Encik Tingkerbell bagitau). Teran kali ke-4, bahu keluar, and pastu terus teran ke-5 (tak bole lama lama sangat pause) terus baby keluar.

Berulang ulang aku sebut alhamdulillah, perasaan lega yang teramat, dan sakit serta merta hilang. Dan dan tu gak bibir terus kering, pastu rasa dahaga yang teramat. Letih sangat. Encik Tingkerbell dengan sweetnya cium dahi aku. Dia pun lega gak la tu kot.

Baby yang fresh baru keluar dari 'oven' terus letak meniarap atas dada aku. Sementara tu doktor jahit kat bawah. Aku pulak memang dah lemah selemah lemahnya memang tak larat nak bukak mata. Ni semua penangan ubat tahan sakit. Nak pegang baby pun tak larat walaupun atas dada ni je.

Mak aii.. Baby punya suara. Kuatnyaa die melalakkkk.. Dengan mata aku yang lalok lalok ni, aku tengok jari jari baby, panjang nyaa.. Tak macam Rayyan. Rayyan punya jari tangan ngan jari kaki ikut aku. Tapi baby ni, jari tangan jari kaki ikut ayahnya. And baby ni gelap, tak macam Rayyan kuar putih. Aku usap usap belakang baby (sambil mata memang dah lalok tak bole nak bukak).

Selesai semua benda benda yang patut diselesaikan doktor, baru la baby diangkat untuk dimandikan dan dibersihkan. Sementara tu midwife buat apa ntah bersih bersihkan bawah aku ke, kuarkan darah kotor ke, amende ke aku pun tak sure. Ingatan tak berapa nak kuat. Dah lalok kan.

Tau tau je, baby dah sampai, Encik Tingkerbell terus azankan baby. Pastu midwife kata dia dah bersihkan uri, dah selawat dah siap semua, tinggal terus tanam je nanti. Then, aku susukan baby pulak, cian dia melalak dari tadi lapar.

Makanan aku pun dah sampai memandangkan dah kul 7 lebih masa tu. Aku pindah dari labour room ke wad, pukul 9 malam. Sebab kul 8 malam nurse tukar shift, so nurse kena briefing dulu then baru kitorang dimasukkan ke wad.



Dah malam, baru la aku berkesempatan nak ucap terima kasih kat kawan kawan dan family yang wish good luck. Masa ni tak post gambar sebab Encik Tingkerbell tak kasi. Katanya tunggu dulu. Ntah nak tunggu apa pun tak tau la.

Anyway, aku dah officially a mom for 2 kids. Dah 2 anak beb. Cam tak caya je.

Welcome to this world, MUHAMAD SYAUQIE NAEEM BIN MUHAMAD SYAHBANI.

Baby MSN umur sehari.

Baby MSN umur seminggu.

Baby MSN genap sebulan.

Baby MSN latest pic. :)


p/s: Baby Muhamad Syauqie Naeem ni sebijik ikut ayah.

p/s/s: Tapi ade plak cakap sebijik ikut ibu. Mana satu ni?


Thank you for spending time reading this entry yaw!
.


2 comments:

  1. selamat untuk kelahiran anak keduanya, semoga selalu sehat, bahagia dan sejahtera, simak juga dong info di blog saya www.goocap.com

    ReplyDelete
  2. tahniah.. dapat baby lagi.. =)

    hai.. salam kenal,
    follower no.43
    done follow sini,
    jom follow teman yea yunk..=)

    http://tengkubutang@blogspot.com/ -->(official)
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/ -->2nd blog

    ReplyDelete

Takkan baca je kot? Komen tak nak?