Monday, July 15, 2013

Pengalaman Bersalin Kali Kedua - Part 1



Dah lama nak berbelog nak bercerita pengalaman bersalin nombor dua ni. Takut nanti makin tua, lupa pengalaman bersalin, ye dak? At least ade la coretan kat sini, at least boleh baca balik. :)

Ya. Alhamdulillah, syukur ke hadrat Illahi. Aku dah bersalin. 5 Jun 2013, Rabu iaitu sehari sebelum Israk Mikraj. So, cerita ikut kronologi yer.


31 Mei 2013 (Jumaat) - Pregnant 37 weeks 3 days
Pagi masa nak mandi tu, aku perasan ada keluar seketul lendir. Warna jernih, berketul. Tanda ke? Tanda nak bersalin ke nih? Rasa macam tak bersedia lagi je.

Cepat cepat google. Yup, kalau keluar lendir ketul tu memang tanda nak bersalin dah dekat. Tapi takde darah la pulak. So aku tunggu jela.

Hantar Rayyan pergi rumah mak, cerita kat mak ada keluar lendir. Mak kata, "Dulu masa mak beranak kan Apis, keluar lendir la. Haa.. Entah entah ko bersalin hari ni."

Aku kata tak kot. Tak sakit. Takde darah. So, pergi jela kerja.

Tapi dok risau gak kot kot Sabtu beranak plak. So, dah inform colleague siap siap takut bersalin hari Sabtu Ahad plak. Hand over kerja belum lagi, (sebab ingat lambat lagi, and due date pun ade lagi 2 minggu) maka petang tu kelam kabut gak la hand over kerja kat Yanti. Tapi kalau Sabtu Ahad belum beranak, Isnin kerja laaaa...

1 Jun 2013 (Sabtu) - Pregnant 37 weeks 4 days
Pagi pergi toilet nak kencing, (biasala tiap 2 jam kencing manjang) check ada lendir berketul lagi. Tapi tak banyak macam semalam. Takpela, tunggu jela. Takde sakit pape pun.

Braxton hicks datang kejap kejap je. Tapi bole tahan.

2 Jun 2013 (Ahad) - Pregnant 37 weeks 5 days
Pagi pun ada keluar ketul lendir gak. Still ignore sebab takde rasa sakit or kuar darah pun.

3 Jun 2013 (Isnin) - Pregnant 37 weeks 6 days
Pergi kerja. Pagi ni takde plak kuar lendir. Takpela.Gi keje macam biasa.

Officemate dok ingat dah bersalin sebab masuk keje lambat sket. Tak ingat sebab pe. Hantar Rayyan lambat kot. Biasa la, hujung hujung mengandung ni, lain macam kerenah Rayyan ni.

4 Jun 2013 (Selasa) - Pregnant 38 weeks
Hari ni ada pregnancy check up dengan Dr. Habibah, Pakar O&G Hospital Pusrawi.

Tapi pagi pergi kerja, check up petang. Petang tu dah siap siap pesan kat officemate bagitau nak gi check up.

Masuk je bilik doktor untuk check up, aku cerita kat doc pasal kuar lendir start ari Jumaat lepas. Doc kata, ok dia nak seluk tengok bawah macamana. Aik, dah nak seluk dah??

Doc seluk (mak ai, tahan sakit jap kena seluk bawah) pastu doc kata, "Awak nak masuk wad tak hari ni?"

Aku pun macam, "Aik? Kenapa?"

"Dah bukak 3 cm ni. Dah boleh  masuk wad."

Aku macam blur. Tak terpikir plak nak masuk wad dah. Aku terdiam jek.

Doc tengok aku blur, maybe dia paham kot. Then dia cakap, "Nak masuk wad hari ni ke, atau nak balik?"

Aku cakap, "Nak balik dulu la."

"Okey, kalau malam ni dah rasa sakit. Datang hospital cepat. Kalau awak tak rasa sakit, esok pagi pagi awak mesti masuk wad"

Aku cakap, "Bukan nak kena tunggu sakit contraction atau turun darah ke doktor?"

"Tak semestinya. Keluar lendir pun tanda jugak."

So aku diberikan GL dan surat rujukan masuk wad esok kul 8 pagi. Keluar bilik, aku call Encik Tingkerbell. Aku suruh dia amik cuti esok. Dia kata nape? Then aku cerita la kat dia dari A-Z ape yang doktor cakap tadi.

Aku tak straight balik rumah, aku singgah ofis dulu. Bawak la skali Rayyan dengan Ikah yang temankan aku pegi check up hari tu. Siap siap pesan kat Yanti kata nak bersalin dah esok ni.

Lagipun aku nak settlekan GL untuk aku bawak esok pegi hospital. Yela, kena fax GL ni la tunggu diorang fax balik la ape la. Dah settle semua baru balik.

Malam pulak, ade perasmian gerai family-in-law kat apartment rumah diorang. So sempat la pergi. Dah siap siap la bagitau FIL kata esok pagi nak masuk wad dah. Bersalin sebab dah 3 cm bukak nih.

5 June 2013 (Rabu) - Pregnant 38 weeks 1 day
Akhirnya pagi ni dah bersiap siap nak pergi Hospital Pusrawi. Hantar Rayyan pergi rumah mak dulu, then kami berdua suami isteri pergi ke hospital.

Dalam pukul 9 pagi baru sampai hospital. Biasala pagi nak pergi kerja, jalan jem bagai la. Masa tu tak sakit sangat. Sakit dah datang tapi sikit sikit je. Still boleh tahan.

Sampai kaunter, settlekan GL sebab ada problem sikit, dalam pukul 10 baru la dapat masuk labour room. Terus masuk labour room tuh! Dasat tak dasat. (Doktor yang suruh)

Sempat snap lepas masuk labour room pastu upload instagram. Hehehe 


Masuk labour room, salin baju pakai baju patient. Nurse masuk, and die start briefing dari A-Z. Then, midwife pulak masuk. Die check bukaan, baru 4 cm.

Seharian dari semalam, baru 4 cm? Aku ingat dah terus 5 cm ke. Hahaha..

Then aku dengar midwife cakap suruh kosongkan perut. Doktor dah bagi arahan. Kosongkan perut ni maknanya, nurse akan masukkan something kat dalam lubang bontot supaya semua sisa sisa dalam perut dan usus keluar. Tak sampai seminit, perut dah memulas mulas dah. Terus pegi toilet pastu bedebush! Perghhhh ade la dalam 10 minit dalam tu memerut. Baik punyaaaaa! HAHAHAHA

Pastu start buat CTG, check BP. CTG ni alat untuk check contraction baby dalam perut. Dan yer, memang dah start contraction. CTG slalunya 40 minit. Tapi aku plak tak sampai 40 minit. Sebab graf menunjukkan memang contraction dah start la kot.

Tak lama lepas tu, doktor masuk. Doktor plak check bukaan, katanya dah 4 cm lebih. Dan dia kata dia nak pecahkan ketuban. Ngilu je masa doktor nak pecahkan ketuban tu. Gedebush, air keluar punya banyak. Air ketuban jernih kata doktor, so ok. Yela, kalau ketuban dah berwarna, kemungkinan baby dah berak kat dalam. So far, aku punya baby ok, tak berak sebab ketuban jernih. Then nurse pakaikan aku pampers. Gedabak punya pampers untuk orang dewasa. Pampers untuk air ketuban ni la. Dibuatnya aku berjalan jalan kat dalam labour room tu satgi menceceh je air keluar tak ke naya.

Aku duduk, pastu berdiri, mesti rasa air keluar. Nasib pakai pampers. Oh lupe, doktor tanya aku nak amik epidural atau ubat tahan sakit tak? Aku kata tak nak. Dia kata ok. Kiranya aku nak natural birth la nih. Aku jawab yer.

Doktor kata ok la bagus la. Dia suruh aku banyakkan berjalan dalam wad. Kalau sakit datang, buat camni camni (die tunjukkan cara cara) pastu soh tarik nafas, lepas. Tarik, lepas. Gitu la katanya.

Doktor keluar, pastu tinggal aku sorang sorang dalam labour room. Oh yer, Encik Tingkerbell memang ada temankan aku. Tapi dia tu kejap keluar, kejap masuk. Boring kot. Gi sapkok jap, beli makanan, beli surat khabar la. Baca surat khabar la. Yela, aku masa tu belum sakit sangat so takde la die heran sangat kan.

Lepas doktor dah pecahkan ketuban dalam kul 11 lebih gitu, sakit dah start datang. And bila aku cakap sakit, yes. Memang sakit. Sakit contraction yang betul betul sakit. Pergh, orang kuat je boleh buat natural birth wei. Sakit dari kul 12 (lepas aku makan, sebab kebetulan dah kul 12 diorang kasi makan, so aku makan) sampai la kul 2 aku tahan. And dari kul 12 tu, bermula lah pertarungan aku untuk bersalin sebenarnya.


Bersambung... Part 2


Thank you for spending time reading this entry yaw!

No comments:

Post a Comment

Takkan baca je kot? Komen tak nak?