Monday, March 7, 2022

Pengalaman Bersalin Anak Keempat - Part 2



Bersambung dari Part 1.

SN senior tu kata, "Takpe, saya nak check je"

Then, dia kata sesuatu yang buat aku ngan mak aku terkejut.

Lepas dia seluk, dia kata, "Ok dah 9cm. Dah boleh panggil doktor"

Aku ngan mak terkejut. Eh tadi kata 6cm je. Takkan sekejap dah 9cm. 

Dengan tak semena mena nya tetiba labour room kecoh. Hampir penuh labour room tu dengan staf yang buat persiapan untuk aku bersalin.

Sorang dok pasang tempat letak kaki, sorang dok pasang tempat letak tangan. Sorang dok siapkan tempat letak baby, sorang dok pasang lampu suluh bawah aku tu...

Aku terpinga pinga sebab 3 anak sebelum ni aku tak penah bersalin pakai method camni. Sebelum ni bersalin, kaki dirapatkan ke bontot, tangan pegang kaki jangan lepas, and teran pandang perut, jangan buat bunyi. 

Tapi kali ni lain. Kaki aku diletakkan kat tempat tadah kaki tu, pastu aku kena pegang pemegang besi yang dia pasang. Gambar contoh kat bawah.

Camni la keadaan aku. Kaki letak camtu, tangan pegang besi.

Sambil sambil tu SN tu cakap ngan aku, dia kata doktor dah balik rumah tadi. Ni kitorang panggil dia, dia dah on the way. Sekejap je sebab rumah dia dekat dekat sini je.

"Sementara tunggu doktor, saya nak awak teran bila datang contraction. Saya nak awak teran sikit ye bila saya suruh. Teran macam nak berak"

Dan dan tu contraction datang, aku pun teran, macam teran nak berak je, tapi tak kuat sangat, cukup sampai dia kata stop. 

Doktor tak sampai lagi, SN tu tenangkan aku kata "ok sikit je lagi, kita tunggu doktor sampai baru kita boleh push habis. Alaaa dah nak keluar dah ni, ni saya dah nampak rambut. Ada ni ha rambut dia"

Mak aku kat seblah pun macam "yeke.."

SN tu siap cakap ha makcik nak tengok meh sini tengok. Mak aku pun tengok la kepala dah kat bawah dah. Mak aku macam excited la kot sebab first time tengok kejadian bersalin ni. Kepala dah nampak atau orang kata 'crowning,'

Nak dekat kul 5 camtu doktor pun sampai. Labour room tu dah la kecik. Aku rasa penuh dah orang dalam tu rasanya.

Doktor sampai, semua benda dah siap, tinggal aku nak push je bila contraction datang.

Lampu pun dah on suluh bawah tu. Doktor kata, "Contraction datang je, awak tarik nafas dalam dalam sampai leher, lepas tu teran sambil pandang perut, jangan keluarkan bunyi."

Aku pun dah start sakit, aku amik nafas dalam dalam, then terus teran sekuatnya sampai putus nafas aku rasa. Elok je aku nak stop teran, tetiba doktor kata "SAMBUNG SAMBUNG TERAN" eh aku ni dah habis nafas camne nak sambung teran (cakap dalam hati la) tapi aku gigih la curi nafas sikit then sambung teran lagi sampai la aku mengerang habis nafas.

Tau tau je perut rasa macam kena godek baby dah keluar rupanya. Tak benti aku ucap alhamdulillahhhhh... Tepat jam 5.03pm, 26 Feb 2022, Sabtu, baby dilahirkan. Boleh dikatakan sekali push la, baby terus keluar. Mudah macam bersalin Eilman Adha dulu.

Baby nangis kejap kejap je. Baby terus letak atas badan. Putihhh melepak badan baby, yela baru keluar fresh dari oven kan. Masa atas perut tu doktor gunting tali pusat, pastu nampak misi terus cocok vaksin kat peha baby, dengar la baby nangis situ tapi sekejap gak la. Sebelum diorang amik nak bersihkan baby, aku tanya "girl ke boy????"

Then diorang tunjuk baby kat aku, aku pun kata  "OK GIRLLLLLLL"

Akhirnya baby girl dalam #askbenjr family. Yeayyyy! Abang abang tak sabar tunggu princess keluar tauuu..

Lepas dah bersalin tu, doktor keluarkan uri. Uri berat gak, doktor kata.. Aku siap tanya, doktor gunting bawah ke?

Dia jawab, tak gunting. Tapi koyak sikit kat kulit luar ada la dalam 1cm sikit je. Saya jahit jugak la sikit ni ye. Doktor kata dia bius takut sakit ngilu benang tu. Tapi aku tak terasa sangat pun sebab sakit contraction nak beranak tu jauh lagi sakit.

Alhamdulillah, first time bersalin tak gunting bawah. Ni pun doktor kata tak perlu sapu apa apa kat bawah, just pastikan bersih dan kering jela.

Since ni first time pregnant ada GDM, baby seharian kena monitor kat nursery takut baby pun ada diabetis. So malam pertama tak dapat la spend time dengan baby. Tapi takpela, mak temankan aku sampai ke wad malam tu.

Alhamdulillah, I'm officially mom of 4. Never expect this. Aku ingat cukup la anak 3 je. Lelaki semua pun takpe, tapi dikurniakan anak perempuan pulak kali ni. Rezeki Allah bagi. 

Welcome aboard, newest addition of #askbenjr







Thank you for spending time reading this entry yaw!

No comments:

Post a Comment

Takkan baca je kot? Komen tak nak?