Saturday, January 29, 2011

Hati Aku Mengecut

Masa aku sekolah dulu, aku ada satu perangai yang aku rasa semua orang kat sekolah tak suka.

Aku dulu KUAT MERAJUK. SANGAT KUAT MERAJUK.

Yela, mungkin masa tu aku masih kebudak-budakan. So, apa yang aku buat tu, hanya lah untuk tarik perhatian orang je.

Aku ingat lagi, aku pernah tak tegur kawan baik aku selama 2 minggu. Hanya sebab dia kata aku 'pendek.'

Yer aku rendah. 152 atau 153 cm je kot. Dulu aku tak boleh terima orang cakap aku macam tu. Aku akan jadi marah, dan akan merajuk tak bertegur dengan orang tersebut berminggu-minggu malah pernah berbulan. Even diorang sendiri pun tak tahu kenapa aku tak tegur diorang. Padahal diorang tak tahu aku kecik hati pasal perkataan 'pendek' tu.

Itu aku, dulu...

Tahun berganti, makin lama aku makin sedar. Kenapa aku perlu kecik hati? Kenapa aku perlu merajuk tak tentu pasal sampai tak bertegur orang? Dengan kawan baik pulak tu.

So, aku berubah. Tapi aku berubah jadi lain. Aku jadi kasar dan aku agak pedas.
Kasar tu aku memang dari dulu kasar kot. Mak la yang kata.


Kalau orang ejek ejek aku atau kutuk kutuk aku, aku akan balas;

Eleh, kata aku pendek. Ko tu tinggi sangat ke?

So, ada aku kisah?

Ko ada masalah ke?

atau lain lain lagi. Ini tak pedas sangat. Tapi selalunya kata-kata aku ni agak kasar dan pedas. Ulang lagi, pedas. Malas nak cari contoh.

Sekarang ni, orang lain yang selalu kecik hati dengan aku. Sebab kata-kata aku itu.

Sampai aku sendiri tak sedar aku dah buat orang lain kecik hati.

And truth to be told, aku dah lama tak ada perasaan kecik hati lagi dah. Sebab aku akan balas balik.

Tapi hari ni aku macam terkedu.

Tiba-tiba aku kecik hati.

Tak tau nak salahkan siapa.

Siapa yang buat aku?

Aku terkedu sampai menitiskan air mata.

Sampai hati...

Sampai hati korang kecikkan hati aku.

Aku cuba nak besarkan tapi tak boleh. Air mata yang tumpah.

Jadi aku biarkan tumpah. Tumpahlah wahai air mata, tumpah la sepuas-puas hati kau.

Baru puas.

Lepas tu? Entahlah.

Aku tak tahu la samada aku boleh tegur korang atau tak nanti. Sebab hati aku dah tercalar sangat. Dah terluka dah pun.

Jangan risau lah. Aku professional. Aku masih lagi boleh tegur korang. Cakap pasal kerja, cakap pasal benda penting.

Tapi, mungkin dah tak sama.

Yer, takkan sama.




Terima kasih semua, terima kasih sangat-sangat.


p/s: Mungkin perasaan ini sementara je. Lama-lama aku ok la. Sebab aku tak reti merajuk lama-lama. Yela, dah lama tak merajuk la katakan.

xoxo

No comments:

Post a Comment

Takkan baca je kot? Komen tak nak?